(Team Hanyut)
Welcome To Hanyut Forum!!
where we can Download Till the End or Die


Welcome to Hanyut Community . Is a place for those who love to download. Download Till we no longer Suffered from being Bored.
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Selamat datang ke komuniti Hanyut , hahaha . Harap anda Gembira berada di sini!!
Welcome to Hanyut Community . Hope you feel happy hangout here
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 32 on Wed Jan 26, 2011 8:46 pm
Top posters
Admin
 
yie
 
animeseikou
 
dai
 
razi91
 
boyabuaya
 
ranting
 
virus
 
Luminaire
 
Mueez
 
widget
free counters
Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
eXTReMe Tracker

Share | 
 

 [MUTAKHIR] Konflik IbuBapa & Guru

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
yie
Game Master
avatar

Posts : 71
Join date : 21/01/2011

PostSubject: [MUTAKHIR] Konflik IbuBapa & Guru   Mon Jan 24, 2011 12:30 am

Lebih baik berbincang, usah emosional

Susunan Ruhaiza Rusmin



APABILA Joshua Jr, 15 menunjukkan keputusan peperiksaan akhir kepada ibu bapanya, tampak kekecewaan pada wajah mereka kerana keputusan itu tidak seperti disasarkan.

Mereka sukar percaya anak yang kelihatan bijak itu hanya mampu mencatatkan keputusan biasa padahal mereka yakin anak mereka mempunyai kebolehan dan berbakat.

Ibu bapanya yang sukar menerima kenyataan segera ke sekolah dan tanpa usul periksa meletakkan kesalahan terhadap guru dan institusi sekolah kerana didakwa lepas tangan.
Senario ini membuktikan seluruh masyarakat akan berdepan konflik dengan guru dan sekolah jika membabitkan soal pendidikan anak.

Ibu bapa hanya mengharapkan yang terbaik sejajar dengan pelaburan yang mereka keluarkan manakala guru serta sekolah menganggap ibu bapa membayar dengan menjadikan mereka ‘hamba’ yang boleh diperintah sesuka hati.


Pakar pendidikan dan kanak-kanak merangkap sukarelawan di Pusat Kebangsaan dan Polisi Awam, Amerika Syarikat, Joseph Abeyta, berkata sikap ibu bapa yang mudah menyalahkan menyebabkan guru serta institusi berbalah selain konflik emosi membelenggu semua pihak.
Menurutnya, meskipun ibu bapa berhak mengetahui pencapaian anak, mereka perlu mengikut prosedur atau berinteraksi dengan guru untuk mengetahui perkara sebenar.
“Menyerang atau menuduh guru adalah tidak profesional malah menyebabkan masalah menjadi semakin buruk.


“Akhirnya, bukan saja ibu bapa berkonflik dengan guru malah anak turut menjadi mangsa padahal ia boleh diselesaikan melalui rundingan,” katanya.
“Menyerang atau menuduh guru adalah tidak profesional malah menyebabkan masalah menjadi semakin buruk.


“Akhirnya, bukan saja ibu bapa berkonflik dengan guru malah anak turut menjadi mangsa padahal ia boleh diselesaikan melalui rundingan,” katanya.

Dalam kajian dilakukan di London mendapati pelajar gagal menerima sepenuhnya ilmu daripada guru meskipun golongan itu menerima gaji lumayan dan ada kelayakan profesional.


Ini menimbulkan persoalan, apakah dimahukan guru dan mengapa mereka gagal melaksanakan amanah itu, adakah tidak komited atau kurang berminat? Abeyta berkata, semua pihak perlu faham kehidupan kanak-kanak sangat kompleks dan memerlukan bimbingan untuk memilih mana betul atau salah.


Mereka, katanya, sentiasa menjadikan rakan atau contoh depan mata sebagai rujukan.


“Apabila mendapat contoh salah, keputusannya juga salah. Sebaliknya ibu bapa melihatnya daripada pandangan dewasa dengan menjadikan persoalan demi persoalan sebagai sesuatu yang sensasi.


“Ibu bapa menganggap jika guru gagal memberikan perkhidmatan terbaik, mereka golongan gagal.


“Sebaliknya pelajar tidak melihatnya begitu, mereka melihat guru sebagai model yang baik. Keputusan peperiksaan yang teruk mungkin cara semula jadi untuk memprotes dalam diam,” katanya.


Bekas pengetua di Santa Fe Indian School; Ann Cook, of Urban Academy, Kat Crosby bagaimanapun kurang bersetuju dengan Abeyta sambil menganggapnya prejudis dan mengamalkan diskriminasi.


Beliau berkata, ibu bapa sama sekali tidak wajar mencampuri urusan remeh persekolahan anak dan tidak hanya menyasarkan pencapaian akademik sebagai fokus utama.


“Banyak lagi boleh dilakukan bagi menilai kejayaan anak, bukan hanya peperiksaan atau menyerang guru dan sekolah jika tidak berpuas hati.


“Ini tindakan tidak profesional, sangat memalukan dan tidak beretika. Mereka langsung tidak menghormati institusi sekolah dan guru.


“Bukankah masih ada lagi jalan elok boleh dilakukan, antaranya duduk berbincang tanpa dikuasai emosi dan ego?

“Ini soal masa depan membabitkan anak yang juga pelajar. Bayangkan jika ibu bapa, sekolah dan guru tidak sehaluan, siapakah yang rugi?,” katanya.


>INFO
SATU soal selidik yang dijalankan di Amerika Syarikat mendapati konflik ibu bapa dan guru lebih banyak membabitkan golongan bawahan dan pertengahan disebabkan tahap pendidikan dan cara berfikir yang tidak terbuka.


Manakala faktor seperti kelas kecil, kemampuan sekolah, penggunaan teknologi terhad, sistem pembelajaran kurang bermutu, diskriminasi serta pemilihan guru tidak mengikut standard adalah antara aspek dilihat kurang menyenangkan ibu bapa hingga menimbulkan konflik.
Back to top Go down
View user profile
 

[MUTAKHIR] Konflik IbuBapa & Guru

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
(Team Hanyut) :: Discussion and Community Zone :: News Paper :: Malays-
Jump to: